Thursday, March 31, 2011

Educatie financiara la trei ani si jumatate

Am inceput educatia financiara a baietilor nostri. Poate ca pentru unii pare ciudat sa faci acest lucru cu un copil de 1 an si 8 luni si cu altul de 3 ani si jumatate, insa noi spunem ca deja cel mare (Matei) intelege destul de multe si e bine sa se obisnuiasca asa. Ceea ce construim acum, in timpul celor 7 ani de acasa este de nepretuit.

Matei stie ca in aceasta primavara va primi o bicicleta. Stie acest lucru inca din toamna trecuta, de cand a inceput sa adune bani. De fiecare data cand gasea monede prin casa, Matei mergea sarguincios si punea fisele in pusculita. Daca eu gaseam ceva marunti prin buzunar, Matei era incantat sa ii colectioneze. Mai nou si David s-a deprins cu pusul banutilor la pusculita. Ba mai mult, incantarea lor a crescut atunci cand au primit o pusculita marca Wizz, cumparata pe avion atunci cand ne-am intors de la Venetia. Pusculita avion are avantajul ca de fiecare daca can primeste un banut, isi porneste motoarele de decolare care huruie pret de cateva secunde.

Asa se face ca in decurs de cateva luni, punand cap la cap maruntii adunati de copilasi au ajuns sa fie tot mai numerosi. Intr-una din seri, am pus o patura pe masuta, am golit pusculitele si am inceput numaratoarea. De ficare data cand se adunau 10 lei din monede de 1, 5, 10 si 50 de bani, puneam fisele intr-o punguta si stiam ca avem pungute de 10 lei. Cucurigu boieri mari, dati pungutele cu bani. Ne-a luat ceva timp sa ii numaram pentru ca la final am avut 14 pungute de cate 10 lei. O suma frumusica, as spune eu, avand in vedere ca ea este formata doar din maruntei.

Am insistat pe langa Catrinel sa mearga la banca sa schimbe maruntii in bani de hartie, iar prezenta lui Matei sa fie obligatorie. Mi-am dorit ca baiatul sa inteleaga ca toate acele pungi de bani pot fi transformate in alti bani la... banca. Timp de cateva zile, Catrinel cara pungutele pe la magazine, banci din cartier, ajungand in final sa transforme toti marunteii, iar acum in urma acestui proces avem 140 de lei pentru bicicleta.

Ce ne-am dorit ca Matei sa invete in urma acestui proces?
  1. Daca ai un obiectiv, incepe sa lucrezi (aduni bani) inca de pe acum.
  2. Bicicletele (sau orice obiect mai de valoare, de altfel) nu se obtin doar pocnind din degete, ci este nevoie de timp pentru a aduna sume de bani cu care sa iti satisfaci dorintele.
  3. E important faptul ca cel mai probabil noi vom plati mai mult de 140 de lei pe bicicleta? Nu! Important este ca micutul sa stie ca el a adunat banii si astfel e posibil sa aiba grija mai mare de bicicleta, macar dintr-un simt al proprietatii mai accentuat.
  4. Ne-am dorit ca Matei sa se familiarizeze cu un flux de actiuni format din: adunat bani cu meticulozitate, numarat, mers la banca, plata in momentul cumpararii, etc.
  5. Matei stie deja ca sunt lucruri ieftine si sunt lucruri scumpe. De multe ori atunci cand ne aflam la cumparturi ne intreaba daca un anume obiect este scump sau ieftin. Ne intreaba daca avem bani pentru o jucarie sau alta. Chiar daca tu ca parinte iti doresti ca ei sa aiba tot ce isi doresc si chiar daca in majoritatea cazurilor ne permitem jucariile pe care si le doreste Matei, de foarte multe ori ii explicam copilului ca nu putem cumpara jucaria respectiva. Macar din motivul ca nu a fost o cheltuiala "planificata", ca sa nu mai vorbim ca in general nu avem nevoie de majoritatea obiectelor pe care le achizitionam.

3 comments:

darul din inima noastra said...

Bine gandit! Acest articole este tare bun si pentru adulti, nu numai pentru copii.

Nobine said...

Multumesc de apreciere, darule. Copiii nu prea ar aprecia acest articol. Sper sa o faca adulatii, asa cum spuneai tu.

Manu said...

Foarte bine gandit! Vom urma exemplu vostru.